W ramach Projektu ERASMUS+, w dniach 20- 25 maja 2024 roku, 10 uczniów Szkoły SMS Tychy, wraz z opiekunami udało się do Włoch. Uczestnicy poznawali szkołę Istituto Comprensivo Ai Campi Elisi, życie rodzinne Włochów oraz miasto Triest. Podczas pobytu brali udział w różnorodnych zajęciach – językowych, sportowych, historycznych, artystycznych, a także z zakresu ochrony środowiska.
Nasi uczniowie, pod okiem instruktorów z klubu żeglarskiego Adria, zapoznawali się z techniką wiosłowania na ergometrach wioślarskich, a następnie próbowali sił na otwartym morzu na 4-osobowych, lecz także pojedynczych kajakach. Nowością były również zajęcia z szermierki prowadzone przez doświadczonych trenerów.
Na zajęciach artystycznych polscy uczniowie wraz z włoskimi koleżankami i kolegami malowali obrazy techniką chlapania. Wszyscy świetnie się bawili, a każda z wykonanych prac była oryginalna i całkowicie wyjątkowa.
Zajęcia historyczne na Wzgórzu San Giusto, obok ruin rzymskiej bazyliki, pozwoliły pobudzić wyobraźnię i przenieść się w czasy I wieku. Włoski nauczyciel przygotował materiały edukacyjne oraz quizy, których rozwiązanie niejednokrotnie wiązało się z nie lada wysiłkiem. Pracując w grupach polsko-włoskich uczniowie odpowiadali na wiele pytań, komunikując się w języku angielskim i włoskim.
W trakcie zorganizowanych zajęć jedna z włoskich nauczycielek przygotowała bardzo ciekawą prezentację z wybranych mitów na platformie e-twinig, dzięki czemu uczniowie wzięli udział w konkursie wiedzy o postaciach z mitologii greckiej oraz ich atrybutach.
Nasi uczniowie zgłębiali również tajniki zdrowego sposobu odżywiania i atutów diety śródziemnomorskiej, mając zarazem okazję nauczyć się rozpoznawania i odczytywania znaków towarowych na włoskich produktach. Warsztaty zakończone były konkursem z nagrodami, oraz zdrowym poczęstunkiem.
Poza zajęciami w szkole, uczniowie mieli okazję zwiedzić zabytkowy, otoczony przepięknym parkiem, Zamek Miramare, który zachwycił wszystkich swoją architekturą i malowniczym położeniem.
Nie mniejsze wrażenie na uczniach wywarła, udostępnioną turystom, największa na świecie jaskinia Grotta Gigante
Głównymi celami projektu, obok sprawdzenia umiejętności językowych w najbardziej naturalnym środowisku, było zyskanie szerszej perspektywy patrzenia na świat, rozwijanie wrażliwości na podobieństwa i różnice kulturowe, pogłębianie zrozumienia dla wspólnych idei i wartości, a także przełamywanie stereotypów i nawiązywanie międzynarodowych relacji.
Uczniowie świetnie radzili sobie w codziennych sytuacjach, a posługując się dwoma językami – angielskim i włoskim, przełamywali tak ważną barierę językową, budując zarazem wiele wspaniałych relacji.